Altijd de juiste dekking

Bij Heilbron weet u zeker dat u een goede dekking heeft tegen het beste tarief wanneer u een verzekering afsluit.
Bij Heilbron weet u zeker dat u een goede dekking heeft tegen het beste tarief wanneer u een verzekering afsluit.
Heilbron helpt u graag op weg met passend advies. Daarnaast richten wij uiteraard alles voor u in, zodat u nu zorgeloos kunt werken en straks zorgeloos kunt genieten.
Deskundig en goed hypotheekadvies. Dat is wat u nodig hebt wanneer u een huis gaat kopen. Als u uw eerste huis gaat kopen dan wilt u graag weten wat de financiële mogelijkheden zijn en waar u op moet letten.
Onze Zelfstandig Adviseurs zijn actief in heel veel buurten. Zo regelt u uw bankzaken gewoon in de buurt. We noemen dat buurtzaam bankieren.
Iedereen die in Nederland woont of werkt, moet een basisverzekering afsluiten. U verzekert u daarmee voor zorg uit het basispakket. Denk aan de huisarts, het ziekenhuis, de psychiater en de apotheek. De overheid stelt vast wat er in het basispakket van de zorgverzekering zit. Bent u benieuwd naar hoe de Nederlandse zorgverzekering is opgebouwd, kijkt u dan eens naar dit filmpje.
Met een aanvullende verzekering kunt u zich extra verzekeren voor kosten die de basisverzekering niet vergoedt. Dit is niet verplicht.
De belangrijkste aanpassingen voor het nieuwe polisjaar kunt u hier teruglezen.
Het belangrijkste verschil tussen de natura- en restitutiepolis gaat over het zelf kiezen van zorgverleners. Bij een restitutiepolis heeft u vrije zorgkeuze en ontvangt u bij elke zorgaanbieder de volledige vergoeding zoals is vermeld in uw zorgpolis.
Bij een naturapolis maakt de verzekeraar afspraken met een aantal zorgverleners. Alleen bij deze zorgverleners krijgt u de volledige vergoeding zoals in uw polis staat vermeld. Gaat u naar een ander ziekenhuis of andere arts? Dat kan maar dan vergoedt de verzekeraar vaak maar 50 tot 80 procent. Door de beperkingen in vrije zorgkeuze is een naturapolis altijd goedkoper dan een restitutiepolis bij dezelfde verzekeraar. Kijk ook eens naar dit filmpje.
Let op: de meeste verzekeraars bieden niet langer een onbeperkte (ook wel zuivere) restitutiepolis aan. Er kunnen op enkele vergoedingen toch bepaalde beperkingen gelden. Informeer hierover bij uw verzekeraar of bel met de Heilbron Zorgadvieslijn op 088 – 12 10 222.
Met een naturapolis kunt u zelf kiezen uit gecontracteerde zorgaanbieders. Wilt u naar een zorgaanbieder waarmee uw zorgverzekeraar geen contract heeft gesloten? Dat kan, maar dan betaalt u een deel van de kosten zelf. In uw polis staat hoe hoog de vergoeding is.
Als u gaat naar een zorgverlener waar uw zorgverzekeraar geen contract mee heeft afgesloten, dan bestaat de kans dat u een deel van de rekening zelf moet betalen.
Fysiotherapie is voor een deel opgenomen in het basispakket. Wat er vergoed wordt hangt af van uw leeftijd en de reden waarom de fysiotherapie noodzakelijk is.
In hoofdlijnen is het als volgt geregeld:
– Jongeren tot 18 jaar krijgen de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed. indien deze behandelingen niet het gewenste resultaat hebben, dan vergoedt de zorgverzekeraar eventueel meer behandelingen (maximaal 9).
– Voor patiënten van 18 jaar en ouder met een chronische aandoening wordt fysiotherapie en oefentherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar. Hebt u een aanvullende verzekering met daarin een (nog niet gebruikte) fysiovergoeding? Dan kunt u die aanwenden om (een deel) van de 1e twintig behandelingen mee te betalen. Uw behandelaar weet of uw aandoening valt onder deze vergoeding.
Een kunstgebit wordt één keer per 5 jaar voor 75% vergoed uit de basisverzekering. Dat betekent dus dat u, naast het eigen risico, 25% van de kosten zelf moet betalen.
Moet een kunst- of klikgebit worden gerepareerd of opnieuw passend worden gemaakt (rebasen), dan wordt dit voor 90% vergoed door de basisverzekering. De overige 10% is uw eigen bijdrage.
Het is mogelijk om de eigen bijdrage voor een kunstgebit vergoed te krijgen via een aanvullende- of tandartsverzekering.
Let op: Als u een natura basisverzekering heeft, moet u om een vergoeding te krijgen naar een gecontracteerde zorgverlener. Niet iedere tandarts of tandprotheticus is gecontracteerd.
Wanneer een nieuwe heup is geadviseerd door de specialist en de verzekeraar hiervoor akkoord heeft gegeven, wordt de operatie vergoed uit de basisverzekering. Wel betaalt u hiervoor het eigen risico.
Hulpmiddelen die nodig zijn voor behandeling, verpleging, revalidatie of verzorging worden vergoed uit het basispakket. Dit geldt niet meer voor eenvoudige loopmiddelen, zoals krukken of een rollator. Als u blijvend hulpmiddelen nodig hebt, bijvoorbeeld vanwege een handicap, dan krijgt u deze meestal van uw gemeente.
U krijgt ziekenvervoer vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Het moet dan wel gaan om medisch noodzakelijk vervoer. Soms betaalt u een eigen bijdrage afhankelijk van het soort vervoer. Kijk in uw polisvoorwaarden of u zelf de vervoerder mag kiezen.
Bezoek de online zorgzoeker van uw verzekeraar of bel met de Heilbron Zorgadvieslijn op 088-12 10 222.
Wanneer u direct medisch specialistische hulp nodig heeft (bijvoorbeeld omdat u door ene ambulance wordt vervoerd) dan gelden eventuele beperkingen voor contracteerde zorgverleners niet. Voor die ambulance geldt dan overigens wel het eigen risico.
Alternatieve geneeswijzen en -middelen worden vergoed uit sommige aanvullende verzekeringen tot een maximum per jaar en een maximum per dag of sessie.
Normaal gesproken wordt dit niet uit het basispakket vergoed. Dit geldt alleen voor speciale lenzen of bijzondere optische hulpmiddelen zoals een telescoopbril, ptosisbril of verrekijkerloep. En dan alleen met een medische indicatie.
Voor een gewone bril of lenzen zijn de kosten voor eigen rekening tenzij u een aanvullende dekking hebt afgesloten waar een brilvergoeding in is opgenomen.
Hoortoestellen worden onder voorwaarden vergoed uit de basisverzekering. Zo moet er bijvoorbeeld een minimaal gehoorverlies zijn van 35 decibel (dB).
Er vindt geen volledige vergoeding plaats uit de basisverzekering. Deze is maximaal 75%. De overige 25% is eigen bijdrage.
Er bestaan aanvullende verzekeringen die deze eigen bijdrage geheel of gedeeltelijk vergoeden.
Verwar deze eigen bijdrage niet met het eigen risico. U betaalt eerst uw eigen bijdrage. En voor het bedrag dat wordt vergoed betaalt u eerst uw eigen risico.
Voorbeeld:
– U koopt op advies van de audicien een hoortoestel van € 900
– Vervolgens stuurt u de nota naar uw verzekeraar
– U betaalt eerst een eigen bijdrage van 25%, dat komt neer op € 900 x 25% = € 225. Er blijft nu € 675 over
– Stel, u hebt nog geen gebruik gemaakt van uw eigen risico. We gaan er in dit voorbeeld van uit dat u alleen voor het verplichte eigen risico van € 385 hebt gekozen
– Van de resterende € 675 gaat eerst nog die € 385 af. Er blijft nu nog over € 675 – € 385 = € 290
Uiteindelijk betaalt u dan € 225 eigen bijdrage en € 385 uit eigen zak. De resterende € 290 wordt betaald door de verzekeraar.
Wanneer u uw huidige verzekering vóór 1 januari hebt opgezegd, dan kan u nog tot en met 31 januari een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Uw nieuwe polis gaat dan in per 1 januari.
Overstappen gedurende het jaar kan in sommige situaties. Bijvoorbeeld als u verandert van werkgever. Wanneer u collectief verzekerd was via uw vorige werkgever en uw nieuwe werkgever biedt ook een collectieve zorgverzekering aan. U profiteert dan direct van het collectieve aanbod. Bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd is overstappen ook mogelijk. En bij scheiding kan de meeverzekerde partner een eigen polis elders afsluiten.
Iedere zorgverzekeraar is wettelijk verplicht u te accepteren voor de basisverzekering. U mag dus nooit geweigerd worden, ongeacht uw leeftijd of gezondheidssituatie.
De verzekeraar mag u wel weigeren voor een aanvullende verzekering. De meeste verzekeraars kennen echter voor de meeste van hun aanvullende verzekeringen geen acceptatievragen.
Overstappen naar een andere verzekeraar is niet mogelijk als u een premie-achterstand hebt bij uw huidige verzekeraar. Het is niet toegestaan om een zorgverzekering op te zeggen wanneer u de verschuldigde premies (nog) niet hebt betaald. Uw huidige zorgverzekering loopt gewoon door waarbij u het recht op medische zorg behoudt.
Verzekeraars vragen geen extra vergoeding wanneer u vertrekt of als nieuwe klant aanmeldt.
Nog openstaande eigen risico betalingen moet u uiteraard nog wel voldoen aan de oude verzekeraar, maar dit staat een overstap niet in de weg.
Het is mogelijk om te veranderen van zorgverzekering tijdens een lopende behandeling in het ziekenhuis of de ggz. Voor die behandeling gelden de polisvoorwaarden van de verzekeraar waar u verzekerd was bij de start van de behandeling.
Bent u van plan over te stappen en bent u onder behandeling? Geef dit altijd vooraf aan bij uw adviseur. Die kan u hier meer over vertellen.
Voor medicijnen hanteren zorgverzekeraars een preferentiebeleid. Preferentiebeleid betekent dat voor ieder medicijn de zorgverzekeraar een voorkeursmedicijn kiest binnen een groep medicijnen met dezelfde werkzame stof. Iedere zorgverzekeraar heeft een eigen beleid.
Als u overstapt naar een andere zorgverzekeraar kan dit als gevolg hebben dat u een ander medicijn krijgt geleverd. En dat u niet zomaar uw oude medicijn geleverd krijgt.
Informeer vooraf over het preferentiebeleid van de andere zorgverzekeraar. Laat u bij uw keuze niet alleen leiden door de premie.
Prinsjesdag: Op Prinsjesdag is wordt de rekenpremie van de basiszorgverzekering voor het komende jaar bekend gemaakt. Daarnaast wordt onder meer bekend gemaakt wat het eigen risico in het nieuwe jaar zal zijn. Het eigen risico wordt door de overheid vastgesteld en niet door de zorgverzekeraars.
Uiterste datum bekendmaking premies voor het nieuwe jaar.
Verzekeraars zijn verplicht de premie voor het nieuwe jaar uiterlijk op 12 november bekend te maken. Dat is dan ook de uiterlijke datum waarop de verzekerden van hun nieuwe premie op de hoogte moeten zijn gebracht.
Omdat de meeste verzekeraars wachten tot 12 november met het bekendmaken van de nieuwe premie(s) en voorwaarden, kan het enkele dagen duren voordat een zorgvergelijker zoals degene die wij gebruiken, al deze informatie heeft verwerkt en getest.
Houdt u daarom rekening met enkele dagen na 12 november voordat alle premies en voorwaarden van alle verzekeraars beschikbaar zijn in de vergelijker.
Opzeggen zorgverzekering
U kunt uw huidige zorgverzekering opzeggen tot en met 31 december. U kunt overstappen naar een andere zorgverzekering vanaf 12 november 2022 tot en met januari 2023.
Wijzigen zorgverzekering
U mag in januari uw zorgverzekering niet meer opzeggen. En mag u uw basisverzekering en eigen risico niet meer wijzigen. Maar bij een aantal verzekeraars mag u tot 1 februari wel uw aanvullende- en/of tandartsverzekering wijzigen. De wijziging moet dan wel uiterlijk op 31 januari door de verzekeraar zijn ontvangen.
Eigen bijdrage en eigen risico zijn verschillende dingen. Het verplichte eigen risico geldt voor de meeste zorg in het basispakket. Voor sommige zorg wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de kosten.
Bijvoorbeeld voor orthopedische schoenen, hoortoestellen en ziekenvervoer. Hier wordt het verschil nog eens nader toegelicht.
In 2023 blijft het verplicht eigen risico € 385,-. Het eigen risico kan (meestal in stappen van € 100,-) verhoogd worden tot € 885,-. Dit heet vrijwillig eigen risico. Hiermee wordt de te betalen maandpremie lager.
Het is niet mogelijk het eigen risico af te kopen.
U betaalt geen eigen risico voor een bezoek aan de huisarts of een medische handeling door een huisarts. Medicijnen en bijvoorbeeld (bloed)onderzoek die de huisarts voorschrijft, vallen wel onder het eigen risico.
Ook voor een bezoek aan de huisartsenpost is geen eigen risico verschuldigd. Wel wanneer die bijvoorbeeld medicijnen of een (bloed)onderzoek voorschrijft.
U betaalt een eigen risico voor medicijnen die in de basisverzekering zitten. Dit eigen risico betaalt u naast een mogelijke eigen bijdrage voor medicijnen.
Op Medicijnkosten.nl kunt u informatie vinden over de vergoeding van geneesmiddelen.
U kunt hier onder meer nalezen:
– of uw medicijn in het basispakket van de zorgverzekering zit;
– welke kosten meetellen voor uw eigen risico;
– wat eventueel uw eigen bijdrage is;
– of er een goedkoper medicijn is dat u wel helemaal krijgt vergoed.
Voor een bezoek aan de spoedeisende hulp geldt het eigen risico.
Voor wijkverpleging hoeft u geen eigen risico of eigen bijdrage te betalen. Dit wordt volledig vergoedt door de basisverzekering. Let wel goed op of de door u gewenste wijkverpleging is gecontracteerd door uw verzekeraar.
Bij (vrijwel) alle verzekeraars is het mogelijk om het eigen risico in termijnen te voldoen. Bij de meeste verzekeraars kunt u dit ook vooruit betalen, nog voordat u bij een zorgverlener bent geweest. Blijkt u toch geen of weinig zorg nodig te hebben gehad, dan krijgt u het (niet gebruikte deel van) het eigen risico weer terug.
Het vooruitbetalen van het eigen risico moet u wel aanvragen voor 1 februari 2023. Het eigen risico wordt dan in 10 maandelijkse termijnen van uw rekening afgeschreven.
Uiteraard is dit mogelijk, dit kan vaak al geregeld worden per de eerste dag van de volgende maand. Heilbron kan dit eenvoudig voor u in orde maken als het collectief via onze bemiddeling loopt.
Dit hangt onder andere af van de huidige dekking van uw polis; sluit deze wel of niet aan bij uw wensen. Het kan voorkomen dat de collectieve zorgverzekeringen via uw werkgever een bepaalde behandeling wel vergoed, maar uw huidige zorgverzekering niet. Het is dus vaak zinvol om uw polis te controleren. Het kan ook nog premie schelen.
Jazeker. Neem contact op met Heilbron voor meer informatie, wanneer het collectief via onze bemiddeling loopt.
Ook dit is mogelijk. Als u telefonisch 088 – 12 10 222 of via e-mail contact met ons opneemt, kunnen wij dit voor u in orde maken.
Afhankelijk van onder meer uw inkomen, wordt bepaald of u recht hebt op zorgtoeslag. De hoogte van de (maximale) toeslag wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor zorgtoeslag? Op de website van de belastingdienst leest u hier meer over.
Onder voorwaarden is het mogelijk bepaalde zorgkosten af te trekken van de belasting. Soms mag u ook de kosten aftrekken die u voor anderen maakt. Kijk voor meer informatie op deze pagina.
Het is niet mogelijk om de basisverzekering stop te zetten. Ook niet als u de premie niet kunt betalen. De basisverzekering is wettelijk verplicht. Het afnemen van een aanvullende zorgverzekering is wel vrijwillig en dus niet verplicht.
De premie voor de basisverzekering staat los van uw gezondheidssituatie. Hiervoor mag de verzekeraar geen extra premie vragen. Dit is wettelijk zo vastgelegd.
Het is zeker mogelijk om te besparen op uw zorgverzekering. Dit kan bijvoorbeeld door de aanvullende verzekering onder de loep te nemen.
Veel verzekeraars bieden modulaire pakketten aan en het loont om goed te kijken wat u echt nodig denkt te hebben. Kijkt u ook eens hier voor een aantal tips.
Deze vragen zijn met grote zorgvuldigheid door Heilbron B.V. beantwoord op basis van informatie van onder meer de Rijksoverheid. Desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.
Bekijk altijd de polisvoorwaarden voor de exacte vergoedingen en bespreek zaken met uw specialist. U kunt ook bellen met de Heilbron Zorgadvieslijn: 088 – 12 10 222.
Wilt u een afspraak?
Wij helpen u graag om ook voor volgend jaar weer de beste zorgverzekering te selecteren. Wij nemen met u telefonisch uw wensen door en selecteren met u direct de best passende zorgverzekering.
Verzekeringen
Pensioenen
Hypotheken
Overige diensten