Kennis over zorgverzekeringen laat te wensen over

De basiskennis van Nederlanders over de zorgverzekeringen holt achteruit. Verschillende voorlichtingscampagnes hebben nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Zo weten steeds minder verzekerden het verschil tussen een restitutiepolis en naturapolis óf wat het verschil is tussen eigen risico en eigen bijdrage. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

Al sinds 2006 kunt u wisselen van zorgverzekeraar. In die 12 jaar tijd zouden de meeste begrippen toch wel gesneden koek moeten zijn. Niets is minder waar, zo blijkt uit gegevens van recent verschenen onderzoek. 

Verschil in basisverzekering

Voor het vierde achtereenvolgende jaar is onderzoek gedaan naar de algemene kennis over zorgverzekeringen. Veel hoger dan een krappe voldoende scoorden verzekerden nog niet. Dit jaar is het rapportcijfer zelfs een onvoldoende, namelijk een 5,4. Daarmee is het kennisniveau van 2015 geëvenaard. Van de 1.000 ondervraagden weet ongeveer 45 procent niet welk type basisverzekering men afgesloten heeft. Een iets groter deel is wel bekend met het verschil van de natura- en restitutiepolis tussen de keuzevrijheid bij onder andere ziekenhuizen en specialisten. 

Eigen bijdrage of eigen risico

En hoe zit dat nou precies met de eigen bijdrage? Bijna 70 procent is er ten onrechte van overtuigd dat deze kan worden verhoogd in ruil voor korting op de premie. Dat geldt namelijk voor het eigen risico, vrijwillig 385 euro in 2019 en op te hogen naar maximaal 885 (500 euro vrijwillig eigen risico).  Daar staat tegenover dat bijna 40 procent van de ondervraagden weet dat je nog steeds een eigen bijdrage moet betalen voor medische kosten als je het volledige bedrag aan eigen risico hebt betaald.

Basisverzekering of aanvullende verzekering

Veel verzekerden zijn nog niet of onvoldoende bekend met wat ze vanuit de basisverzekering vergoed krijgen en wat uit de aanvullende verzekeringen. Saillant detail: maar liefst 80 procent van de Nederlanders heeft een aanvullend pakket.  

Zorgwekkende resultaten

Bas van Twillert, directeur van Heilbron beaamt de onduidelijkheden die bij verzekerden spelen. “Wij krijgen in de laatste vier weken van het jaar steeds meer telefoontjes van mensen die niet weten waar ze moeten beginnen. Dit onderzoek bevestigt wederom dat wij onze toegevoegde waarde kunnen bieden in het persoonlijke advies met verzekerden.”. Autoriteit Consument & Markt (ACM) schaart zich achter deze zorgen. Via onder andere Consuwijzer voert de toezichthouder al jaren campagne om het kennisniveau van de Nederlanders over zorgverzekeringen te verbeteren, maar dat blijft een uitdaging. 

Wir war aan polissen speelt ook mee

Net als voorgaande jaren is het aantal zorgverzekeringen en aanvullende pakketten gigantisch. Daarbij lijken veel zorgpolissen inhoudelijk ook nog eens op elkaar en verschilt de prijs sterk. 
Deze wir war aan polissen maakt het voor u nog eens extra onoverzichtelijk en dat zorgt er dan ook voor dat 60 procent van de mensen met hun zorgverzekering blijven zitten waar ze al jaren zitten, zelfs zonder überhaupt te vergelijken. 

Wel of niet overstappen 

Stapt u dit jaar over van zorgverzekering? In een recent onderzoek gaf een op de zes verzekerden aan om te overwegen te switchen van zorgverzekering. De belangrijkste reden: de premieverhoging. Andere redenen: de te hoge premie van de huidige verzekering en ontevredenheid over de huidige zorgverzekering.

Neem de proef op de som en maak een vergelijking of laat een van onze adviseurs een vergelijking maken. Schaadt het niet, baat het niet.

Bel 088 – 12 10 222 of het telefoonnummer van de Zorgadvieslijn van uw collectief. Via zorg@heilbron.nl  kunt u ook uw vragen stellen en een premievergelijking aanvragen.

Bron: AD.nl, Natasja de Groot

Kennis zorgverzekering


Terug naar het nieuwsoverzicht