NIEUWS IN DETAIL

Wachttijden in de zorg onnodig

Als mensen te lang moeten wachten op zorg kan dit in sommige gevallen leiden tot schade aan hun gezondheid. Voor een aantal zorgvormen zijn in Nederland de wachttijden te lang volgens de streefnorm.

Geplaatst op: 21-03-2019

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat zorgverzekeraars meer moeten doen om te zorgen dat hun verzekerden op tijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. Dit publiceren ze in een rapport “Controle Zorgverzekeraars naar aanpak Wachttijden” op 14 maart 2019.

Als mensen te lang moeten wachten op zorg kan dit in sommige gevallen leiden tot schade aan hun gezondheid. Voor een aantal zorgvormen zijn in Nederland de wachttijden te lang volgens de Treeknorm (de streefnorm).

In de geestelijke gezondheidszorg speelt dit vooral voor patiënten met persoonlijkheidsstoornissen en autisme. In de ziekenhuiszorg gaat het vooral om mensen met maag-, darm-, lever- en oogziekten.

Op tijd de zorg krijgen die nodig is

De NZa heeft in 2018 controlebezoeken gebracht aan alle zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat de aanpak van zorgverzekeraars op een aantal belangrijke punten tekortschiet. Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht voor hun verzekerden.

Dit betekent dat zij ervoor moeten zorgen dat mensen die bij hen een zorgverzekering hebben afgesloten op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben. Let wel op, dit geldt dus voor zorg binnen de Treeknorm.

De Treeknorm is een overzicht van gemiddelde wachttijden die volgens zorgverzekeraars en zorgaanbieders medisch verantwoord zijn. Bij uw huisarts moet u binnen maximaal 3 werkdagen terecht kunnen, maximaal 7 dagen bij een fysiotherapeut of 6 weken voor een poliklinische afspraak in het ziekenhuis.

Wachtlijstbemiddeling

Alle zorgverzekeraars bieden zorgbemiddeling aan hun verzekerden. Dit betekent dat u als verzekerde contact kunt opnemen als u zorg nodig hebt. Vooral als u te lang moet wachten bij een bepaalde aanbieder, is dit cruciaal. Zorgverzekeraars gaan voor verzekerden pas wachtlijstbemiddeling uitvoeren als uw afspraak buiten de Treeknorm valt.

Sneller geholpen

Wij laten u niet onnodig wachten. Als u zelf vindt dat u te lang moet wachten, of dit nu 8 weken of 4 weken is, gaan wij voor u bekijken of er alternatieven beschikbaar zijn.

Onze adviseurs zitten voor u klaar. Wij hebben het afgelopen jaar 73 procent van de bemiddelingen succesvol afgerond. De gemiddelde wachttijdbesparing was bijna 7 weken. En dat komt mede doordat wij dus geen voorwaarden stellen aan de bemiddeling.

Ervaar het zelf, neem de proef op de som en bel 088 – 12 10 222.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *