NIEUWS IN DETAIL

Leveringsvoorwaarden: wat is goed om te weten?

Kleine lettertjes. Wij hebben er allemaal mee te maken. En dan bedoelen wij niet dat het tijd gaat worden voor een leesbril, maar hebben wij het over de leverings- of algemene voorwaarden waarin ondernemers zaken regelen over de verkoop van het product en/of diensten. Denk hierbij aan regels omtrent levering, garantie, betaling en aansprakelijkheid. Verschil […]

Geplaatst op: 25-01-2019
Kleine lettertjes. Wij hebben er allemaal mee te maken. En dan bedoelen wij niet dat het tijd gaat worden voor een leesbril, maar hebben wij het over de leverings- of algemene voorwaarden waarin ondernemers zaken regelen over de verkoop van het product en/of diensten. Denk hierbij aan regels omtrent levering, garantie, betaling en aansprakelijkheid.
Verschil in voorwaarden
Is er een verschil tussen algemene voorwaarden bij business to business en bij het zaken doen met consumenten? Ja, die is er. Consumenten hebben meer bescherming conform de wet dan bedrijven. Men gaat er namelijk vanuit dat bedrijven de deskundigheid in huis hebben om de gevolgen van de leveringsvoorwaarden te begrijpen. Voor de consument is in de wet een grijze en zwarte lijst opgenomen waarop bedingen staan die niet of slechts onder bepaalde omstandigheden mogen worden opgenomen.
Leveringsvoorwaarden verplicht?
Bent u verplicht om leveringsvoorwaarden te hebben? Nee, het is niet verplicht om deze te hebben. Het is wel aan te raden om deze te hebben en ook juist toe te passen. U stelt namelijk een aantal spelregels op waaraan beide partijen zich dienen te houden. Denk hierbij aan leveringen, betalingen, garantiebepalingen en aansprakelijkheden. Deze dienen uiteindelijk allemaal als bescherming van u als ondernemer. Het kan zijn dat op uw verzekeringen wel is opgenomen dat u verplicht bent om uw leveringsvoorwaarden te gebruiken. Doet u dit niet dan kan het zijn dat schades niet of maar beperkt verzekerd zijn. In dat geval bent u dan dus wel verplicht om leveringsvoorwaarden te hebben en te gebruiken.
Inkoopvoorwaarden opdrachtgevers
Daarnaast krijgt u regelmatig te maken met inkoopvoorwaarden van uw opdrachtgevers. U wilt uiteraard de belangrijke opdracht niet mislopen, maar hoe gaat u hier nu goed mee om? Allereerst bent u natuurlijk vrij om akkoord te gaan met inkoopvoorwaarden van uw opdrachtgever. Hier kunnen echter veel zaken instaan welke niet onder de dekking van uw verzekering vallen. In dat geval komen deze volledig voor uw eigen rekening. Dat is dan uw ondernemersrisico.
Controleer de inkoopvoorwaarden!
Wij adviseren u de inkoopvoorwaarden niet zomaar te accepteren en te tekenen. Meestal legt men alle risico’s en verantwoordelijkheden bij u en trekt u bij een conflict hierdoor vaak aan het kortste eind. Dit kan dan grote gevolgen hebben voor uw bedrijfscontinuïteit. Die mooie opdracht blijkt dan toch minder mooi en verandert opeens in een struikelblok. Als u de inkoopvoorwaarden laat toetsen dan zijn er soms zaken te verzekeren. Dit kan dan van invloed zijn op de premie. U kunt in dat geval vaak met uw opdrachtgever in gesprek gaan over de bepaling en aangeven dat, indien zij deze wil handhaven, u de kosten die dit met zich meebrengt kan doorbelasten aan uw opdrachtgever. Uiteraard blijven er nog zaken over die niet verzekerbaar zijn. Wij adviseren u voor deze gevallen met uw opdrachtgever in gesprek te gaan met als doel de scherpe randjes van de voorwaarden af te laten halen. Dit kan bijvoorbeeld door het artikel te laten schrappen of hier een voor u aanvaardbaar bedrag aan te koppelen. Zo is het risico dat u hierin loopt te overzien en brengt het uw bedrijfscontinuïteit niet in gevaar voor het geval het onverhoopt toch fout gaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *